کد مطلب:106881 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:156

حکمت 181











[صفحه 578]

(شگفتا! آیا خلافت به صحابی بودن و خویشاوندی (با پیامبر (ص)) بستگی دارد). سیدرضی می گوید: از آن حضرت شعری در این باره نقل كرده اند: اگر تو به سبب شورا زمام امر مردم را به دست گرفتی پس این چگونه شورایی بوده است كه مشورت كنندگان در آن حضور نداشتند؟ و اگر به خویشاوندی بر مخالفان آنان پیروز شدی، دیگری (علی (ع) به پیامبر (ص) سزاوارتر و با او خویشاوندتر است.) این سخن از امام (ع) پس از بیعت مردم با عثمان نقل شده است، و این عبارت پاسخنامه ی سخنی است كه امام (ع)- راجع به استحقاق عثمان برای خلافت- یكبار به دلیل شورا و بار دیگر به دلیل این كه او از اصحاب پیامبر (ص) است، شنیده بود. توضیح مطلب آن است كه شایستگی برای خلافت یا به دلیل شورا و یا به سبب همدمی با رسول خدا (ص) و یا با خویشاوندی با آن بزرگوار است. پس اگر به دلیل اول باشد چگونه عثمان می تواند زمام امور مردم را به خاطر شورایی در دست بگیرد كه بیشتر مردم سزاوار مشورت در آن حاضر نبوده اند؟ و این همان معنی است كه با عبارت: فان كنت بالشوری اشاره فرموده است، و اگر به دلیل دوم باشد چگونه عثمان زمام امر مردم را به دلیل همراهی با پیامبر (ص) با وجود كسی كه هم

مصاحبت كامل و هم خویشاوندی با پیامبر (ص) داشته است، به دست گرفته است؟ بلكه چنین كسی سزاوارتر است. و اگر به دلیل سوم بوده است باز هم دیگری از او سزاوارتر و نزدیكتر به پیامبر است. و در هر دو مورد مقصود، خود آن بزرگوار است و عبارت فكیف هذا، یعنی چگونه به این دلایل زمام امور را به دست گرفته است؟!


صفحه 578.